måndag 14 juli 2008

Min typ brorsa

Min typ brorsa, Johanna Lindbäck (2008).

Ninas mamma har en internet-dejt över nyår som Nina tvingas med på. Och hur kul är det då? Umgås med främlingar: en pappa med sina två söner, en hel helg i Luleå. Men allt går bra och plötsligt ska två familjer bli en och Nina som är ensambarn ska få två syskon. Så klart det inte är helt friktionsfritt, de är ju alla tonåringar och ska samsas under samma tak, men det funkar faktiskt väldigt bra, och Nina tycker som sina nya bröder, den ena kanske lite för mycket och känslor vänds upp och ned.
Åh, det här var bra tycker jag. Jag gillar språket som är okomplicerat, nära och trovärdigt. Man får följa Daniel och Nina i vartannat kapitel, inget nytt med det greppet, men det är mycket välskrivet och kul att de liksom berättar om samma händelse fast ur olika perspektiv. Det är andra boken av Johanna Lindbäck (hon är för övrigt en av dom som har Bokhora). Förra året kom En liten chock, som också är jättebra. I högstadiet läste jag Syskonkärlek av Katarina von Bredow och hade den länge som min topp-bok, och det är väl ändå den som refereras till när Nina säger att hon läst en bok om syskonkärlek? I alla fall läs den också om du gillar den här.

Inga kommentarer: