torsdag 31 juli 2008

Smågulligt om vänskap, kärlek och sånt

Nja, det här var väl inte det bästa jag läst i år men rätt underhållande. Men så hade jag ju förutfattade meningar om boken Tillsammans av Denise Rudberg. Hon har förut skrivit böcker som handlar om hur det är att vara singel och 35, typ. I den här boken handlar det lite om kärlek men mest om att hitta vänner som man kanske inte trodde att man skulle gilla när man först träffade dom.

Theresa, Jakob och Alexander är rätt olika men ska alla gå på en matlagningskurs i början av sommarlovet. Jakob har träffat Theresa förut, hon är den där konstiga tjejen som är sur mot alla och som det går rykten om, folk säger att hon hittat sin mamma hängd hemma. Det stämmer dock inte riktigt, nog för att Theresas mamma är död men det var inte så det gick till. Och hon har varit sur men det är för att hon har varit så arg och ledsen. När Theresa och Jakob träffar Alexander tror dom att han har ett perfekt liv, snygg och rik. Men vi som läser vet att det inte är så, Alexanders pappa slår honom och hans mamma.

Trots att dom är så olika blir dom kompisar alla tre. Och kanske är det så att det finns andra känslor inblandade. Det här är en rätt gullig men samtidigt allvarlig bok. Men jag blir himla trött på att författaren hela tiden måste beskriva en massa ointressanta saker, som att soffkuddarna är fuktiga. Det struntar jag i! Nu kommer del två om av Tillsammans och jag hoppas att Denise Rudberg skurit ner på beskrivningarna, då kan det bli riktigt bra. För jag gillar verkligen Theresa, Jakob och Alexander och vill läsa mer om dom, men inte om soffkuddarna.
Låna boken här

Inga kommentarer: