måndag 5 januari 2009

Kanske en av förra årets bästa bok?

Under jullovet plöjde jag Boktjuven som jag inte hunnit med tidigare.
Åh, vad bra den är. Den är tjock som en bulldog men låt er inte skrämmas. Läs.

Små trådar som nystas upp på slutet som gör att man måste bläddra tillbaka till början, en berättarröst som inte blir överlagd och töntig, en flickas historia som man bara måste följa och en inblick i en grotesk tid fast på ett annat sätt än hur Andra Världskriget brukar skildras. Det här är berättelsen om de som valde att inte lyda. Om de som vågade stå upp för något annat. Det är också en bok om ordets makt, vilket Liesel upptäcker när hon hamnar på Himmelstrasse i staden Molching där allt börjar med en bokstöld.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste alldeles nyss ut Boktjuven. De sista kapitlen och sidorna är helt nervätta av tårar. Plötsligt önskade jag att få träffa Rudy, att få se Max i livet, undrade varför jag själv inte är en sån hjälte som alla är i boken och hur jag kan gråta över något som egentligen inte berör mig. Historiskt sett.
Men visst fasen berörde den mig, inuti.
Jag grät för att jag inte förstod hur författaren kunde låta slutet bli som det blev, hur resten av världen kunde låta det här hända på riktigt, hur han kunde sätta Liesel ännu mer i sorg och med ett ännu tyngre hjärta. Men om det inte skulle varit med, skulle jag inte gråtit lika mycket, så skulle det inte berört mig lika mycket.
Då skulle jag inte längat lika mycket efter att få vara där i Molching.
Den här boken har redan utsetts som en av vår tids klassiker. Och jag förstår helhjärtat varför. Det är trots allt inte många böcker som får en att längta efter, och vilja vara med i Andra Världskriget.
Att man verkligen vill se sanningen i orden.

Jennie sa...

Ja, jag håller med dig. Först tycker man verkligen att det är orättvist mycket för Liesel, men samtidigt hur rättvist är egentligen ett krig? Jag ser fram emot hans nästa bok som är på ingång, Fighting spirit. Hoppas att den är lika bra.

Ylva sa...

Jättebra bok men svår att förklara vad den handlar om.

Anna sa...

Åh...jag måste oxå läsa! Den verkar så himla bra! Fast först ska jag läsa klart Kan du säga schibbolet? och så ska jag bara läsa Darkside, och Tunnlar, och Aeronauten, och Skuggan över månskäran, och Den femte systern, för dem har jag inte hunnit med än. Och snart kommer det en ny Vargbröder. Och och och ....eh. När ska man hinna allt egentligen? Man kanske får sluta äta eller sova eller så. Fast tur att det finns så många- så de aldrig tar slut.

Jennie sa...

Jag hade med den här boken nyligen på ett bokprat för pedagoger. Det var ngn som suckade direkt och sa "Åh, nej inte 2:a världskriget". Försökte få en kompis att läsa den med sin högstadieklass, kommentaren där var "nja, vi har precis läst om 2:a VK." Synd att stänga in den i det temat, för det är en så pass BRA BOK. Hoppas du hinner med den.