söndag 10 maj 2009

Du och jag, Marie Curie

Jenny är 15 år och älskar att spela fotboll men när hon träffar sin första kärlek, Filippa, som också är med i fotbollslaget så börjar världen förändras. Du och jag, Marie Curie är en bok om att bli vuxen. Föräldrarna suger och skolan är väl sisådär kul och Filippa är ju en riktig skit som behandlar Jenny illa. Jenny bor mitt i Majorna så för er som bor där kan jag verkligen rekommendera er att läsa den här boken, rätt kul att kunna hänga med i varje litet hörn som Jenny rör sig på.

Det finns en uppföljning av Annika Ruth Perssons bok som heter Erik Dahlbergsgatan 30. Där får vi följa Jenny igen, över 20 år gammal nu och livet har verkligen kommit långt bort från fotbollen. Denna boken är inte alls lika bra som den första så läs Du och jag, Marie Curie först. Superbra! Något som också är bra är att båda böckerna finns i pocket.

Inga kommentarer: