måndag 16 november 2009

District 9


Jag intruducerar mig själv här på bloggen genom en recention av en nyligen sedd film; District 9.

Filmen utspelar sig i en nutid då utomjordingar kommit till jorden och i mitt tycke ett bra val, rent filmmässigt att det inte utpelar sig i New York, L.A eller någon annanstans a lá Hollywood, utan det är Johannesburg i Sydafrika som är scenen.

Dessa utomjordingar välkomnas av oss jordbor likt hur nazisterna välkomnade judarna unifär.
Utomjordingarna som kallas "prawns"(= räkor) blir placerade i ett stort område likt en soptipp i form av ett näst intill ett koncentrationsläger, och ses på med förakt och fördomar av människorna i detta läger som heter just District 9.
Filmens huvudperson heter Wikus Van De Merwe och är en ambitiös ledare med ett leende på läpparna oftast som leder militära styrkor som frekvent tar besök in i District 9 för att hålla Prawns under uppsyn.

Det är intressant hur man kan få den här filmen filmad i dokumentärformat till att kännas som att om detta faktiskt hände, skulle det förmodligen utspela sig såhär i verkligheten.
Filmen hoppar dock av dokumentärkännslan efter halva filmen och faller mer åt thriller-skräck hållet, vilket jag starkt uppmuntrar!

Jag sammanfattar det hela att på något konstigt sätt är det en samhällskritisk film i form av Sci-Fi, dock känns det som en film man antingen hatar eller älskar.

// Christoffer

Inga kommentarer: