torsdag 19 november 2009

Radio för den äkta Gamern

Har letat efter radiostationer som är lite utöver det vanliga, nämligen sådana som spelar spelmusik förstås!
Googlade radio stations video games fick fyra träffar som passade mitt val. Testade samtliga fyra men bara en utav dem fungerade för mig: AOL music. AOL passar extra bra eftersom det går att välja genre. Från Alternative till Best off. En utav de valbara är Soundtracks, där det finns en hel del spelmusik med. Men skulle jag känna för något annat, typ Julmusik (som de också har kategoriserat!) ,så är det bara att byta.

De andra jag försökte mig på var:
8-bit FM
Music4Games
JapanaRadio
Retro Arcade Radio

8-bit FM fick jag inget ljud ifrån, Retro Arcade Radio och Music4Games hade jättedåligt ljud och JapanaRadio kändes krångligt och jag var helt enkelt för lat för att orka installera några plug-ins. Behöver dock inte betyda att de inte fungerar för er.

Det som är lite extra kul med AOL music är att de har inom kategorin Soundtracks några stationer som är ännu smalare exempelvis, Anime och Final Fantasy(!). Det finns också en tio-i-topp lista där man kan lyssna direkt på de låtar som presenteras där :)

Älskar blue-grassversionen av Mario-temat som Gypsy Grass spelade upp på kanalen.

2 kommentarer:

Martin Lindell sa...

Tips på några svenska podcasts:
www.spelradion.se
www.spelklassiker.se
www.radiospeltorsk.se
GRFM (www.gamereactor.se)

Finns också på iTunes.

Sofia sa...

Oh! Tackar så mycket Martin! Ska undersöka dessa ^^