onsdag 31 mars 2010

Alla har ett hungrigt hjärta

I mitt huvud har Mr Springsteen ekat runt i flera veckor, ända sedan boken Alla har ett hungrigt hjärta dök upp på mitt bord. Nu är den utläst och Bjorn Sortland tillhör ännu en av mina favoriter. Jag har tidigare bloggat om Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?
Det är briljant med denna avskalade text som rymmer och andas så mycket mer än det skrivna. Man blir liksom lite glad ut i fingerspetsarna. De norska bergen susar förbi mig där jag sitter i framsätet i bilen. Jag är hon. Även om jag absolut inte vill vara henne, en 16-årig gravid flicka bredvid den ovetandes killen, som dessutom är tillsammans men en annan tjej. Nej tack, men det är just Sortlands superba förmåga att suga in en i denna poetiska enkelhet och bli huvudpersonen. Ina råkar bli med barn vid första försöket, smått berusad med en kille som är otrogen. Blickar på håll, en gnagande ångestoro, en bilfärd mot Oslo och ögonblick som inte blir som man tänkt sig. X-publishing har gett ut ännu en liten pärla.

Inga kommentarer: