fredag 5 mars 2010

Alvas tips

Hallö! Jag heter Alva och jag har praktiserat på frölunda bibliotek under vecka nio. Jag har fått sortera och ställa upp böcker och sånt, och det har varit jättemysigt :)


En bok jag läste ganska nyligen är Fatta eld av Suzanne Collins. Det är den andra boken i serien Hungerspelen, som skildrar en framtid där Nordamerika är uppdelat i olika distrikt. Allt styrs med järnhand av regeringen och de flesta invånarna lever i fattisdom och svält. Varje år arrangerar de styrande ett grymt spel för att visa upp sin makt och kontroll. Två ungdomar från varje distrikt utses och alla blir inlåsta i en arena där målet är att döda de andra deltagarna och själv överleva.

Du måste ha läst den första boken för att kunna läsa Fatta eld. Jag varnar er, läs inte detta om du inte läst den första boken!

Katniss och Peeta kommer tillbaka till sitt distrik som segrare, men finten Katniss gjorde för att båda skulle vinna har gjort henne till en symbol för uppror, och i de olika distrikten börjar det pratas om revolution. Presidenten gillar inte detta och tänker att om han kan bli av med Katniss kan detta skrämma befolkningen till lydnad. Han arrangerar därför till 75-årsjubileét av landets kuvning ett speciellt hungerspel, där de gamla vinnarna ska in på arenan...

Samtidigt fortsätter Katniss att försöka tolka sina känslor för Peeta, och vad känner hon igentligen för Gale?


Jag tyckte att den första boken var jättebra, och Fatta eld gjorde mig inte besviken. Så nu sitter jag och väntar spänt på den utlovade tredje boken.

Inga kommentarer: