torsdag 8 april 2010

Musikvår

I Dynamorummet spelar vi musik varje dag och har en gemensam spellista på Spotify där alla bibliotekarier som jobbar i disken lägger in sina egna favoriter. En skiva som går varm just nu hos många bibliotekarier är Broken Bells självbetitlade skiva. Självklart spelar vi också de låtar du som besökare önskar höra. Häromdagen kopplade vi in en killes IPhone och ur högtalarna strömmade underbar persisk musik.

För mig har årets festivalyra redan börjat med Autechres spelning på Nefertiti under påskhelgen. Deras senaste skiva Oversteps är under inköp och finns snart att låna på biblioteken i Göteborg. I maj spelar ett annat av mina favoritband, Woven Hand , på Storan. Det måste vara något med Göteborg som David Eugene Edwards gillar eftersom han kommer hit och spelar så ofta. Om du gillar bra, intressanta texter och mässande sångröster så är Woven Hand något för dig.

Några som tyvärr inte har någon spelning inbokad i Göteborg är Yeasayer som måste ha släppt årets bästa skiva Odd Blood. Deras musik passar sinnesstämningen som infinner sig i övergången mellan deppig och kall vinter med dess kärlekssorger, till en vår då vi kan hoppas på ny kärlek och värme. Jag vill både gråta och dansa till Yeasayer.

Jag ser också fram emot Clandestinofestivalen på Röda sten i juni. Bland många andra kommer Dj Gavana och spelar dubstep. Läs mer om Clandestinofestivalen här

Sedan har vi både Picknickfestivalen och Way out West att se fram emot. Jag har aldrig varit på Way out West, men i år vill jag inte gärna missa LCD Soundsystem och M.I.A. Så jag hoppas att jag har råd och tid att gå. Ska du gå?

En massa mer musikvårkänsla finns det. Kan inte du tipsa om dina favoriter!

Inga kommentarer: