fredag 16 april 2010

Poesitävlingen på påsklovet

Vi hade poesitävling under påsklovet på V Frölunda bibliotek. Här är några av dikterna:

Dikt 1
En syssling det är allt man vill ha,
till början är man snäll och rar.
Men ju mer tiden går, desto mer fiendeskap man får.

Dikt 2
På en stig jag ser en
Mamma gå
Hon är som mig
jag ser ett tecken
Hon är min mamma
Anonym.


Utnyttja coola små anteckningsbok.
Inaz Kamal


Det finns en blomma vit som snö kan ej vissna
kan ej dö
denna blomma känner du igen
Äkta kärlek heter den.
Frida Styhre

Att se dig känns som att se hela världen
min kärlek är dyr för dig
Det är du som har fått mig att falla
Du har en plats i mitt hjärta med
både glädje och smärta
Danuela Osmani

Han tittade lågt...
Någon är död
Va?
Mm...
Fan Abbe.
Det hände i dansfabriken
Mel, sa han.
Men jag gick därifrån.
Derja

Då och då får ju de gnistrande avskurna
grannarna i natthimlen en brinnande fråga
Vem är ursinnig och sprakande, över allt
en glödhet eldkorg som sprutar
den hålls på den svarta iskalla himlen
Så inte, en utväg, undan, ropar?
Han gubben vill inte komma över det
halvvägs härifrån kommer det. Hon.
Hon hon och hon.
Alla skulle vara bekymmersrynkor då?
Bara gamla konstiga bråk, De är allvarliga
vet Han och väser mot
det smäller med sina andra dörrar
vedträn skriker kanske inte men vips- kommer
utvägar mot det närmare
ha mer problem kvar, mot
försöker finnas hårdare bredvid kanten
att ett enda hopp kommer att höra
vad
mitt ännu bara något rostiga slut
om det skulle ska hända henne tanten saker tanter
skulle han
saliven verkar komma upp
skär enkel väg emot allt
bara ett lätt tryck in i ryggslutet
kantig metall mot ryggen och räcket det räcket
Räcket
Torun Atterberg

Inga kommentarer: