tisdag 26 oktober 2010

Höstboost




Isabella Löwengrip, a.k.a. Blondinbella, har kommit ut med en en bok som hon kallar Egoboost. Blondinbellas överlevnadsguide för unga tjejer. Och jag ska erkänna att jag var skeptisk när jag plockade upp den här boken, och tänkte att “tänk om den är som ett enda långt blogginlägg – om att klä sig snyggt, sminka sig rätt och alltid le”. Men det är den inte!

I Blondinbellas, eller Isabellas, bok får vi se en annan sida av henne än vad som oftast syns i hennes blogg. Kanske är den här sidan mer lik den riktiga Isabella...? Det vet jag inte, men jag vet att hon har hunnit med mycket för sin ålder (hon är 20 år), och antagligen har hon lärt sig en hel del på vägen. Saker som hon nu delar med sig av till oss andra tjejer; om hur fruktansvärt oviktigt alla andra tycker att det är att du kanske råkar ha lite finnar, hur man orkar stå emot grupptryck, att man aldrig ska låta någon göra något mot dig som du inte vill – och om det händer – aldrig vara tyst om det! Att våga titta på sig själv i spegeln och tycka om det man ser, och våga visa utåt att du tycker om dig själv, är bra, och kan.

Två saker kan jag tycka är lite tråkigt med den här boken – att Isabella verkar tacka mycket för hur bra hon mår idag för att hon fick en bra pojkvän i högstadiet, och att den här djupare sidan av henne syns dåligt i hennes blogg. Men jag tycker om hennes uppmaningar om att vi alla tjejer borde inse att vi är superkvinnor och alfahonor – tjejer som både vi själva och andra vet är jäkligt duktiga och häftiga – vi måste bara inse det själva! Låna här, läs och boosta dig själv i höstmörkret (Isabellas favoritårstid)!

Inga kommentarer: