söndag 21 november 2010

Christina Wahldén


I Wahldéns senaste bok Är det någon där?, (hon har också precis kommit ut med I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig, som handlar om att ha flytt från ett krig och leva med minnena från detta brutala) tar hon upp temat ungdomars utsatthet på internet. 16-åriga Tea chattar i sitt rum och en dag träffar hon en man som kallar sig för jägaren. Han erbjuder Tea pengar som hon inte kan motstå, men för att få pengarna måste hon göra vissa saker framför webbkameran. Denna lilla korta bok är verkligen en liten pärla, och det ryms så mycket på de 44 sidorna. Christina skriver alltid om spännande och högaktuella ämnen (våldtäkt, internet, självmord, hedersvåld etc) och så även i denna, och det finns mycket att diskutera efter att ha läst den. Det är Nypon förlag som gett ut den (lättläst). Läs mer om Christina Wahldéns böcker här.

Hennes bok Kort kjol från 1999 har precis kommit ut som pocket. Det är en mycket stark och otäck bok som handlar om Myran som blir utsatt för en gruppvåldtäkt på sin examenskväll. Man får följa Myrans år efter våldtäkten med polisförhör och tankarna kring att försöka komma vidare. Jag började läsa boken igår på spårvagnen på väg hem och kunde inte släppa ifrån mig den, jag till och med gick och läste boken och höll på att krocka med folk.

Kan också passa på att tipsa om min kompis radiodokumenär om Alexandramannen (han som lyckades lura över 58 flickor på nätet och sedan dömdes till fängelse). Håll utkik på P3.

Inga kommentarer: