måndag 6 december 2010

Jul = spela tvspel

Ibland (OK, ganska ofta…) när jag sitter i disken på jobbet och har lite tid över så läser jag senaste numret av tv-spels tidningen Level. Häromdan fick jag lite tid över och satt och
bläddrade i nr 55 och upptäckte en liten, liten notis men med ett väldigt stort innehåll!
Skaparen av en av mina favorit tv-spelserier
Katamari, Keita Takahashi, sade upp sig från spelförtaget Namco Bandai för att istället jobba med att designa lekparker(!).

Men nu är han tydligen tillbaka!
Tillsammans med sin fru Asuka Sakai (som bland annat gjort musik till katamari spelen) har han startat företaget Uvula. Och de kommer, bland annat, att göra spel!

Om ni inte förstår varför jag blir så glad så har ni helt enkelt inte spelat något av katamari spelen. Konceptet är så enkelt men spelen så sjukt roliga. Vad gör man då? Siska förklarade det fint en gång, så jag snor hennes ord rakt av: ”(…) man har en liten boll som man rullar över saker, sakerna fastnar och bollen blir bara större och större. I början rullar man upp små sudd, kritor och tärningar för att efterhand gå över till hamburgare, läskflaskor, kikare och sen stolar, barn, hundar, basketlag, bilar, optimistjollar osv. osv.”
Ja vet, det kanske inte låter särskilt kul, men kolla in där här videon och låna We love katamari (PS2) eller Beautiful Katamari (xbox 360) och ge det 5 minuter och jag lovar att du kommer förstå glädjen i att rulla upp saker!

Men vad skall de göra för spel nu då? Jadu, det lutar åt ett FPS som inte är centrerat kring våld.
Jag väntar med spänning.

Förutom att spela katamari så har det på senaste tiden väldigt oväntat blivit mycket fifa 11 (låna här). Själv har jag inte spelat fotbollsspel sen mellanstadiet, då var bland det roligaste som fanns att spela Sensible Soccer mot sina kompisar eller att spela manager spelet the Manager ensam hemma. På Amiga, givetvis.
Nu orkar jag inte med något av manager aspekterna av fifa 11 utan spelar bara matcher, men ojojoj av kul det är.
Och så mycket snyggare det är och mer mångsidigt än sensible soccer någonsin var, jag som inte trodde att fotbollsspel kunde bli roligare än de var när jag gick på mellanstadiet…
Tyvärr är det ju rätt lång kö på fifa 11, så jag vill tipsa om att det finns massa andra fotbollsspel att spela under tiden. Bara att välja och vraka.

Och sist men inte minst, nummer 56 av level har kommit. Den innehåller en hel del årslistor, vilket ju alltid är roligt.
Men ännu roligare är att själv gå in på deras hemsida och nominera egna kandidater till titeln årets spel.

Nomineringar måste vara inne innan 23:59 1 januari 2011. 10 januari presenteras kandidaterna och 31 januari tar omröstningen slut.

Jag såg också att Liza köpt in en hel hög med tvspel till Hisingens bibliotek. In och låna!

Inga kommentarer: