fredag 18 mars 2011

Laura's Bok-tips

Hej :)

Jag heter Laura och har varit praktikant på Västra Frölunda Bibliotek unde vecka 11. Det har varit roligt att se hur det är att vara bibotikarie under en vecka. Man kan ju tro att det är jättelungt och man får massa tid över att sitta o t.ex. läsa men så är det inte har jag märkt. Det fanns iaf väldigt mycket att göra.
I måndags när jag kom hit så fick jag en guidening runt i biblioteket och så fick jag ställa upp böcker och fixa lite med några böcker och lånekort som skulle lämnas ut. Sedan har jag hjälpt till att hitta böcker från plocklitan, såna böcker som har reserverats. Jag har också gjort en liten skyltning i sagorummets fönster. Där valde jag tre böcker och lite olika saker som passade till de böckerna och ställde upp det så det såg fint ut ute när man kommer.
Det roligaste var när jag fick göra en egen utställning på ungdomsavdelningen. Jag fick välja eget tema och välja några böcker. Temat var Förändring.

Jag har ställt ut några böcker som jag tycker handlar om förändring och som jag tycker är bra eller verkar bra. Några av de böcker jag valde var:

Fråga Alice, en bok om en tjej som inte känner sig betydelse full och helt meningslös. Så när de flyttar så tänker hon att det ska bli en ny start för henne, det blir det också men kanske inte på det sättet hon hade hoppats, på en fest luras hon att ta LSD och sen är hon fasst. Under hela denna tiden får man följa hennes dagbok. Det mest tragiska är att Alice fanns på riktigt men ingen viste vem hon var. Författaren är anonym, man vet alltså inte vem som har skrivit boken.

Zelah Green, en mycket bra bok jag köpte i England så jag vet inte om man kan få tag på den här men om du hittar den så köp den (eller låna)! Den handlar om en tjej, Zelah, hon är en ''clean aholic'', alltså en som är jätte rädd för, bakterier, smuts och allt sådant. Hon har inte alltid varit sån men efter hennes mamma dog började hon med vissa rutiner, så som att tvätta händerna 31 gånger när hon vaknar och hoppa 31 hopp innan hon går upp eller ner för en trappa. Hennes styvmamma skickar iväg henne till ett hem med andra ungdomar med andra problem. Men får följa hur hon förändras och hur hon får nya vänner. Vanessa Curtis har skrivit boken, jag läste den på engelska och jag är inte säker om den finns på svenska men den är ganska lättläst. Det finns också en upp följare som heter: Zelah Green, One more little problem. Men man måste ha läst den första för att fatta.

Fångad, handlar om Gemma. Hon är på flygplatsen med sina föräldrar och hon ska bara gå och köpa något att dricka, en man sätter sig ner och de börjar prata, han lägger i något i hennes glas utan att hon märker och han kidnappar henne. Han tar med henne till Australien. Han vill inte skada henne på något sätt, det är som att han tog dit henne för att få sällskap. I början gör hon allt för att rymma men de är mitt ute i ingenstans och det är inte så lätt. En bok som jag tyckte var jätte bra! Den är skriven som ett brev och författaren heter Lucy Christoffer. Jag tycker det passar in i temat för att fördet första blir hon kidnappad, då händer det en stor förändring i ens liv av bara det, men sen får man se hur hennes relation förandras med kidnapparen.

I taket lyser stjärnorna, en film som jag tror de flesta har sett. Det var en bok från början men jag tror att det var när filmen kom ut att den blev riktigt känd. Som sagt jag tror att de flesta vet vad den handlar om men jag skriver iaf :P. Den handlar om Jenna. Hennes mamma har cancer och hon tar hand om henne och sköter detmesta hushållsarbete själv och sköter allt bra. Men en kväll går hon på en fest blir full och efter det förändras allt. Hon börjar umgås med nya kompisar och dricker. Det är en stark film/bok och jag rekomenderar den till alla mellan 11 och 16.

//Laura :)

Inga kommentarer: