torsdag 3 mars 2011

Vinterviken: en modern Romeo&Julia

Jag har precis haft ett bokprat för en årskurs 8:a om kärleksböcker. Klassen skulle ägna de kommande fyra veckorna åt just temat kärlek. De såg väl så där halvroade ut av boktipsen, men de hajade till lite när jag pratade om Sofia Nordins senaste bok om Stella och Sigrid, om seriealbumet Love Hurts, med zombies och blodtörstande kärlek och där kärlek verkligen helt enkelt gör ont.

I alla fall, jag pratade också om boken Vinterviken av Mats Wahl, som jag avslutade läsningen inatt. Jag kom på att jag aldrig läst boken utan bara sett filmen. Vinterviken handlar om John-John som bor i en Stockholmsförort men sin mamma, syster och styvpappa som han hatar (med all rätt). Det är sommar och John-John och hans kompis Sluggo hänger i Vinterviken där de, under en kanotstöld, lyckas rädda 10-åriga Patricia från att drunkna. Som tack blir de hembjudna till den flotta villan där det visar sig att Patricia har en storasyster Elisabeth. Hon och John-John hamnar i samma teaterklass till hösten och det är Love in the air. Fast det här är ju en modern Romeo och Julia-variant där kärlek inte är enkel och lycklig och hindrena och missförstånden är många. Både boken och filmen är välgjorda och slukande.



Inga kommentarer: