tisdag 3 maj 2011

Cirkeln

Cirkeln är boken som lanserades som en världssuccé innan den kom ut. Den är redan såld till flera länder och arbetet med ett filmmanus är redan i gång. Boken är den första av tre i en serie. Boken är skriven av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg.


Jag har läst boken och jag tycker faktiskt att den är väldigt bra. Det handlar om några tjejer som visar sig vara del av en häxcirkel, tillsammans slåss de mot de onda.


Boken påminner mig om en av mina favoritteveserier Twin Peaks som också handlar om en liten håla där det händer onaturliga saker. Men jag tänker också på Libby Brays triologi Ögat över mänskäran som också handlar om häxor, men i victorianska England. Jag blir stolt över att boken är svensk och hoppas att den kommer att slå ut Twilight. Berättelsen utspelar sig i en liten (påhittad) håla i Bergslagen som heter Engelfors. Tjejerna eller häxorna är personer som ingen förväntar sig så mycket mer av, som är offer på det ena eller andra sättet, men som här blir hjältinnor. Det är magi och vardagsliv i en perfekt blandning. Samtidigt är det barnförbjudet och kittlande. En berättelse där man under läsningen känner sig som en del av berättelsens magiska värld och för en liten stund känner sig övernaturlig. Boken finns att låna här

Inga kommentarer: