fredag 27 maj 2011

En vecka på Biblioteket+Litet Boktips

Hej!

Sabrina heter jag, och under vecka 21 har jag praoat på Västra Frölunda bibliotek. Det har blivit många nya upplevelser för mig, jag har aldrig varit bibliotekarie innan, och jag har inte praoat innan heller. Jag fick veta vad bibliotekarierna egentligen gör hela dagarna, de ser ju ut att inte ha något att göra där de står i servicedisken och ler. Skillnaden mellan min bild och sanningen är stor.

Som bibliotekarie måste man se till så att alla böcker är på rätt ställe, och att de är rätt märkta. Man sorterar böcker som kommer från andra bibliotek, sätter lappar i reserverade, lägger böcker som ska iväg till andra bibliotek i en speciell vagn, letar upp reserverade böcker, och sist men inte minst, sorterar in återlämnade böcker. Allt detta har jag fått göra, vissa saker mer än andra.

Jag fick också uppdrag att fixa inte mindre än tre utställningar, två på barnavdelningen och en på ungdom. Den första skulle jag samla ihop böcker som på något sätt påminde om sommaren, och ställa dem i en glasmonter tillsammans med lite somrig rekvisita. Min andra utställning fick jag själv välja tema på, och som den äventyr-och-fantasy-fantast jag är kändes ämnet uppenbart. Jag gav utställningen titeln: "Fantastiska Världar och Magiska Äventyr" och gjorde också en fin liten skylt.
När vi sen kom till ungdomsutställningen fick jag höra en kommentar som lät ungefär så här: "Den här fantasy-utställningen har stått här så länge, så det är nog dags att hitta ett nytt tema", och jag gav upp allt hopp. Hur skulle jag kunna komma på ett annat tema, när fantasy, äventyr och sånt är allt jag läser?! Men räddningen kom snabbt, min uppdragsgivare hade ett förslag om att ha temat HBTQ(homo, bi, trans, queer), eftersom festivalen startar snart. Glad och nöjd accepterade jag uppdraget att hitta böcker och göra ännu en skylt.

Eftersom jag knappt hade läst någon av böckerna jag ställde i HBTQ-utställningen tänkte jag att jag kunde tipsa om en annan bok, eller rättare sagt en bokserie. Artemis Fowl-böckerna är några av de bästa ungdomsböcker jag läst, och även om jag tror att många redan har läst dem vill jag definitivt rekommendera dem till de som ännu inte har gjort det.

Böckerna handlar om Artemis Fowl II, ett kriminellt geni som i första boken bara är tolv år. Hans mål, iallafall i den första boken, är att återuppbygga familjen Fowls förmögenhet, och tillsammans med sin betjänt och livvakt Butler kidnappar de en pyssling, kommendör Holly Short från PYSS (Polisiära Yt Spanings Styrkan). Men pysslingarna är inte så förutsägbara och lätta att kontrollera som Artemis tror, och snart får han problem han inte alls räknat med.
Jag vill inte avslöja för mycket, så jag tror att det får räcka med att säga: läs böckerna!

//Sabrina

Inga kommentarer: