onsdag 4 januari 2012

Spännande och lättläst

Hejhej god dag. Jag tänkte som vanligt återanvända ett inlägg jag skrivit på Library Ninjas.
Det här inlägget är från när vi hade topplistor som tema.

Min topp 4a lista på spännande lättlästa ungdomsböcker:

Kristian har beskrivit Tidsfrist av Allan Guthrie som en "korsning av filmen Snatch,
serien 24 och spelet Grand Theft Auto." Jag tycker att det stämmer bra. Boken är fylld med gangstrar, våld och svordomar. Men även en hel del humor.
Den handlar om Pearce, en kriminell snubbe som följer sina egna lagar. I början av boken kommer han i kontakt med sin X-flickvän Julie.
Julies kille var skyldig folk en massa pengar. Men killen har blivit mördad och Julie har ärvt hans skulder. Skulden är på 20 000 pund, över 200.000kr. Julie har ingen möjlighet att betala Hon ber Pearce om hjälp, men Pearce är väldigt skeptisk då Julie blåst honom innan.Men Julie blir kidnappad och Pearce blir kvar med hennes småbarn.
Pearce måste lösa situationen, men han har bara till midnatt på sig...

Handlar om barndomsvännerna Perry, Toddie och Marco.
De växer upp tillsammans och blir som en familj som alltid ställer upp för varandra.
Perry är en brutal och hård typ och Toddie är mer av en tänkare, som är bra på matte och på att lägga upp planer.
Perry och Toddie börjar tidigt att begå brott, och efter hand växer deras drogaffärer.
De håller sin verksamhet hemlig för Marco, för Marco har lätt för sig i skolan och klarar sig ändå. Perry och Toddies verksamhet bara växer och växer.
Men det är inte bara droger och brott utan även kärlek och Perry träffar Lady. Snart är dom ett par. Men Perry är intresserad av Lady och Perry är bossen och får alltid som han vill och efter ett tag lämnar hon Toddie för Perry.
Där uppstår en spricka mellan Perry och Toddie som sätter vänskapen, deras affärer och deras liv på spel.

En rysare som handlar om Darren, vars bästa kompis Luke dör i en bilolycka.
Darren är givetvis helt förstörd. Precis innan dom skall på begravningen ramlar som av en slump en nyckel ner från en av darrens byrålådor.
Nyckel går till hans gamla, nu avlidna, granne, Tok-Marys hus. Hon påstod att hon var trollkunnig och Darren tyckte att hon var läskig och konstig, men hon fick honom att lova att väcka henne till liv egen efter att hon dött. Detta skulle Darren göra genom att fylla
en gravdocka med jord från hennes grav och en droppe blod. Dockan gömde hon under golvet i sitt hus. Darren gillade inte henne och trodde att hon bara var galen och sket i det hela. Men nu har han nyckeln och är beredd att göra vad som helst för att få tillbaka sin bästa vän. Frågan är vad han egentligen väcker till liv?

Riggad handlar om Blake och Dan som spelar i samma fotbollslag, ungdomslaget Holton City Bolts. Blake är lagets stjärna, snabbast och den bäste målskytten. Blake bor med sin ensamstående mamma och de har väldigt ont om pengar.
Det byggs en ny fotbollsstadium i staden och Dan och Blake bryter sig in för dom vill vara först med att sätta ett mål på nya stadion.
Där inne blir de jagade av vakten och i tumultet råkar Blake höra ett samtal mellan två män. Dom har fuskat med redovisningen av pengar för bygget och använt dom för eget bruk. Blake blir påkommen och jagad av en av de skumma männen, men lyckas ta sig därifrån. Senare på en träning blir Blake uppsökt av mannen från stadion. Han vill få Blake lägga sig i en match. I gengäld får han en stor summa pengar, pengar som Blake och hans mamma desperat behöver. Dessutom måste han lova att hålla tyst om det han hört inne på stadion.
Där börjar problemen. Skall man ställa upp för sig själv och sin familj eller för laget?

Inga kommentarer: