tisdag 27 mars 2012

Djävulsstatyn

Idag tänkte jag tipsa om en spännande, lättläst bok: Djävulsstatyn av E. E. Richardsson. Jag har tidigare tipsat om hans bok Gravjord.

Ben är på en loppmarknad med sin morsa, hon har tvingat med honom för att dom skall sälja hans gamla leksaker.
Men egentligen behövs inte Ben för försäljningen så han går omkring på loppmarknaden och kollar. Ben tycker att det mesta som säljs är skräp, men på det sista bordet står det bara en enda sak.

Ben tycker att det är konstigt, eftersom marknaden inte hållit på så länge att någon borde ha hunnit sälja så mycket av sina saker. Bakom bordet står en försäljare som ser nervös och svettig ut, med blåtira och fläskläpp. Och på bordet står

"en märklig staty av matt, gråaktig metall - [föreställande] en lustig fet liten man med smala ögon och ett leende lika brett som ansiktet".

Den svettige mannen gör sitt bästa för att sälja den till Ben, men Ben har inte en tanke på att köpa den. Men till slut lyckas den deperata säljaren att lura Ben att ge honom honom ett mynt som säljaren låtsas tappa. Och vips har han köpt den, för säljaren ropar såld! och sticker fort därifrån.
Ben tar med statyn hem och kollar närmare på den. Och han blir fascinerad av den konstiga statyn. Den verkar vara ihålig och statyns mun verkar gå att öppna. Och mycket riktigt, Ben lyckas få upp dess mun. Ur munnen ramlar en liten benbit och en papperslapp med texten:

Jag är en djävul och den här tillhör mig.
Sälj mig, köp mig, jag säger inte nej.

Skänk bort mig, det är inte din rätt.
Stjäl mig, och din tid är snart utmätt.

Ben tycker lappen är otrevlig och försöker trycka tillbaka den in i statyns mun igen. Käkarna slår ihop och han hinner precis få undan fingret.

På nätterna har han mardrömmmar, otrevliga, verklighetstrogna mardrömmar. Och när han vaknar har han små sår på kroppen. På dagarna är han förvirrad, konstiga saker händer och allt verkar vara statyns fel.
Han vill inte ha kvar statyn men hur han än försöker göra sig av med statyn så dyker den upp hos honom igen. Och de otrevliga händelserna blir bara värre och värre.
Ben måste bli av med statyn innan något katastrofalt inträffar, men hur skall han lyckas med det?

Inga kommentarer: