tisdag 15 maj 2012

Fördomar mot skolor i förorterna



Jag heter Kayla, och jag är en snart trettonårig tjej som praktiserar på Gamlestadens bibliotek. Jag kommer från Sandeklevsskolan i Bergsjön, och där trivs jag väldigt bra! Men jag är ganska trött på alla fördomar vissa människor har om skolor i förorterna. Jag vet inte hur det är för andra elever från skolor i förorterna, men jag har många gånger upplevt att folk kollat snett på mig när jag berättat i vilken skola jag går. Vad är det som säger att en skola är sämre om den ligger i en förort?
     Visserligen har jag bara gått på Sandeklev, men jag vågar ändå lova att det är en av de bästa skolorna i Göteborg. Kanske inte om man går efter genomsnittsbetyg, men om man går efter god stämning, uppmuntran och positiv energi så kommer vi garanterat högt upp.
Jag har aldrig hört om lärare som lägger ner så mycket tid på sina elever som våra. Lärarna bryr sig verkligen om oss elever, och det märks. Jag har fantastiska lärare, och utan dem vet jag inte om det hade gått lika bra för mig i skolan. De uppmuntrar mig och hjälper mig, oavsett vad det handlar om. Jag är inte en av de ungdomar som tänker "ååååh, inte ännu en lektion", utan jag ser fram emot att gå till skolan varje morgon. Tack och lov att jag inte har den inställningen till skolan, för allting är så mycket roligare när man inte avskyr skolan eftersom man ändå spenderar fem dagar i veckan där. Men ärligt talat, om jag inte haft lärare som ser till att varje lektion är både rolig och lärorik hade jag antagligen inte tänkt likadant som jag gör nu.
     Det är väldigt synd att så många har förutfattade meningar om skolor i förorten. Skolorna där är inte sämre, bara för att betygen är lägre. Och många gånger är anledningen att det är många elever i skolorna som är från ett annat land och inte har bott i Sverige så länge. Därför är det lite svårare för dem att lära sig svenska språket, och då hamnar man automatiskt efter. För det är närmast omöjligt att få MVG i alla ämnen om man inte kan språket som pratas i skolan. 
     Men det finns  fördelar med en skola där man kommer från olika platser i världen, bland annat att man får lära sig väldigt mycket om andra kulturer och livsstilar. Bara att hälsa på en klasskamrat är väldigt lärorikt eftersom vi väldigt ofta lever på olika sätt.
     Trots att vissa har det svårt i skolan hjälps lärare och elever alltid åt, för tillsammans kan man klara allt - och det är någonting vi på Sandeklev jämt och ständigt bevisar för varandra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättebra text, Kayla!

Anonym sa...

Håller med, jättebra inlägg Kayla!

Ylva sa...

Vilken fin beskrivning av din skola! Jag har bott ett år i Bergsjön och tyckte det var spännande att det fanns ungefär 120 olika nationaliteter där.