torsdag 5 juli 2012

El pistolero

Ok, jag erkänner. Jag är svag för snygga bokomslag och vet jag ingenting om en bok väljer jag alltid den med snyggast omslag. Så var fallet med Marcus Sedgwicks bok Revolvern (låna här). Boken börjar med den unge killen Sigges pappa fryser ihjäl efter att ha ramlat ner i en vak. Pappan ligger på köksbordet, grå, död och stelfrusen. Varför hade pappan tagit en farlig genväg över isen? Svaret på den frågan bankar snart på dörren och en illaluktande man stövlar in. Han kallar sig Wolff och säger att pappan stulit en massa guld från honom under guldrushen i Nome i USA. I tio år har mannen som kallar sig Wolff varit på jakt efter Sigges pappa och inte ens faktumet att han är död får Wolff att ändra sig. Istället menar han att skulden gått över till Sigge. Vad göra? Wolff har en stor pistol med sig och Sigge är ensam. Men, vänta - ligger inte pappans gamla revolver inne i skafferiet? Men hur kommer man åt den utan att Wolff blir misstänksam?
Det här är en spännade och välskriven historia om en kille som ärver sin pappas problem, problem som antagligen kommer att kosta honom livet. Jag gillar författaren Marcus Sedgwick som även har skrivit den läskiga vampyrhistorien De som går igen.

Inga kommentarer: