tisdag 30 oktober 2012

Millan- Pia Hagmar

Millan hänger i stallet så ofta hon kan. Ibland får hon rida Mariannes dressyrhäst Lucifer som tack för att hon hjälper till. Att Linnéa och Annie som har sina hästar Dante och Krabat där, inte alltid är så himla snälla kan inte hjälpas. Stallet är ändå den enda plats där Millan kan få vara i fred, vara sig själv. Hemma har det blivit så mycket bråk sedan Millans pappa blev av med jobbet. Millans mamma bara stänger dörren om sig och gråter i sängen. Det enda fina hemma är Josef, världens sötaste och snällaste lillebror. Vardagen är slitig och hur ska man få livet, skolan och kompisarna att funka när man inte ens får sova ordentligt på nätterna?


Jag gillade verkligen den här boken! Jag kände mig väldigt nära Millan och jag vill verkligen veta hur det ska gå för henne i fortsättningen. Hon påminner dessutom mycket om en av mina favorithästbokskaraktärer, Kia, i ”Putte, en önskehäst” och ”Kom i trav Putte” av Gunilla Wolde. Boken om Millan är den första i en tänkt serie. Låna första delen här.

Inga kommentarer: