tisdag 21 maj 2013


För den som tyckte om Det händer nu, en berättelse om lesbisk kärlek med feel good- karaktär av Sofa Nordin, kan jag berätta att hon nu kommit ut med en ny bok, En sekund i taget. Här finns dock inget feel good utan berättelsen startar helt abrupt och grymt med att huvudpersonen Hedvig ser sin familj, mamma, pappa och lillebror, dö i en snabb och skoningslös virussmitta som inte bara drabbar familjen utan hela världen. Allt dör och Hedvig är ensam kvar. Hon lämnar sitt gamla liv och civilisationen och ger sig ut i skogen (för att undvika alla döda kroppar). Hon hittar en djurgård där stannar för att kunna vara självförsörjande. En dag dyker det upp en till människa i Hedvigs värld, Ella. Det blir dock inte något problemfritt möte. Jag ska inte avslöja mer om hur det går men kan väl bara säga att jag hoppas att det inom kort kommer en uppföljare till den här historien.

Jag kan också tipsa om Något måste hända nu av Anna Lindberg. I en småstad bor Ulrik och hans bästa vän Kim. Gemensamt har de utanförskapet i klassen och de hänger ihop i jakten över vattenpölar och lekar med blodsmak. En dag flyttar Isabelle in och hon vänder upp och ner på mycket. Ett triangeldrama med avgrundsdjupa känslor. Ingen må bra bok kan jag säga men den lämnar starka spår. Ovanligt och skönt att läsa en berättelse där en karaktärsbeskrivning inte faller i en heteronormativ mall.

Vill du ha fler böcker på temat - titta in på biblioteket eller i vår katalog!

Skön regnbågsläsning önskar Malin

Inga kommentarer: