fredag 23 augusti 2013

Jag är ju så jävla easy going..



En mamma som för länge sedan skrev en lysande debutroman men som därefter konsekvent blivit refuserad. En pappa som en gång i tiden studerade till psykolog men som numera är kroniskt deprimerad och parkerad framför TV:ns simplaste frågesportprogram. En artonårig dotter med en hjärna på högvarv som försöker hitta kreativa lösningar på familjens katarofala ekonomi – som till exempel att sälja utgångna kondomer och att lura knarklangare på pengar. Låter det som ett skruvat persongalleri? Ja, kanske det! Men huvudpersonen Joanna och hennes föräldrar i romanen ”Jag är så jävla easy going” är åndå människor som man tar till sig och känner för – i synnerhet den starka,  kaxiga överlevaren Joanna, som desperat försöker hitta sin egen väg i sökandet efter såväl medicin som kärlek…

Jenny Jägerfeld som fick Augustpriset för romanen ”Här ligger jag och blöder”, som jag älskar och  jag rekommenderat till så många. Hennes nyutkomna roman är råare och svartare, men det finns ändå en hel del humor under ytan, och boken är kryddad med action och snabba vändningar. Dess problematik spänner över fält som socioekonomisk utsatthet, bisexualitet och ADHD-diagnostik, men den känns trots detta inte överlastad utan tvärtom varierad och spännande.

Jenny Jägerfeld kommer tillsammans med Christin Ljungqvist till Kåken lördagen 28 september kl 15:00. Missa inte detta tillfälle att höra henne berätta om ”Jag är ju så jävla easy going”! Boken släpps då i samband med bokmässan.

Inga kommentarer: