fredag 8 november 2013

Hej, mitt namn är Jacqueline och jag har praoat på Västra Frölunda Bibliotek. Under den veckan jag har varit här har jag provat på olika saker, t.ex. har jag letat upp beställda böcker (som för den delen är riktigt svårt), stått i servicediskrn, lagt tillbaka böcker på sin rätta plats, varit på SBC (skolbibliotekscentralen) för att nämna några. Jag
har även gjort en egen tema utställning. Jag tycker det har varit oerhört spännande att få veta  hur biblioteket fungerar. Aldrig hade jag trott att det fanns så många uppgifter bibloteket hade. Personalen har varit väldigt hjälpsamma och tillmötensgående vilket jag såklart är tacksam för. Min vecka har varit fantastisk, spännande och minst sagt rolig.

Tillsist vill jag tippsa om en bok eller rättare sagt en bokserie som ligger mig vart om hjärtat. The Mortal Instruments skriven av Cassandra Clare. Den här bokserien är helt fantastisk (enligt mig), den har en härlig blandning av romantik, tonårsdrama och fantasy men den känns endå helt sann.
Serien består utav 6 böcker varv 3 av dem är översatt till svenska. Den sista boken släpps 2014. Själv har jag läst alla böckerna på originalspråket, alltså engelska mest för att jag ville läsa första boken innan filmen (The mortal instruments: Stad av skuggor) kom ut. Efter jag hade läst en bok var jag fast och då slukade jag resten av böckerna på nolltid.

Hur som helst handlar böckerna om Clary Frey en helt vanlig tonårstjej som lever i dagens New York. När hennes mamma mystiskt försvinner letar hon upp den enda som kan tänkas vet något - Jace. Men han är ingen vanlig tonåring utan en demonjägare. Om Clary vill rädda sin mamma måste hon följa med honom till en mört värld som hon inte visste existerade men endå har en underlig koppling till. Sanningar avslöjad och kärlek väcks under historiens gång. Jag tycker att boken är helt klar värd att läsa!

1 kommentar:

Jenny sa...

Har du läst den första boken på svenska i efterhand? Skulle vilja veta hur bra språket är motsvarande engelskan. Personligen tycker jag den är riktigt bra översatt, utan att ha läst den på original språk. Har läst Magikerna och tyckte den var bara pinsamt översatt....