måndag 17 mars 2014



Hej! Jag heter Sofie och är barn- och ungdomsbibliotekarie på Kortedala bibliotek. Detta är mitt första inlägg här på Collaget, så jag passar på att tipsa böcker, filmer och skivor på ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat: musik.

Boken jag vill tipsa om heter Punk 45 och är sammansatt av Stuart Baker och John Savage, en  välkänd engelsk musikjournalist som tidigare skrivit flera böcker om punk. Boken är en fest i punkestetik, då den enbart handlar om skivomslag! På varje sida visas skivomslag och information om detta upp. Så många snygga/spretiga/fula/coola bilder samlade på ett ställe finner man inte på många ställen. I boken intervjuas också musiker och skivbolagsbossar. Här finns massor att inspireras av - bilder, musik och vidare läsning om musik. Alla måste titta!
Än så länge finns boken inte ute i biblioteken, men ställ dig i kö via www.gotlib.goteborg.se.
Till boken finns även en CD-samling på skivbolaget Soul Jazz, men den finns inte att låna via biblioteken.

När jag ändå är inne på punken, så vill jag tipsa er om att ställa er i kö till Vi är bäst, Lukas Moodysons film som snart finns som DVD på biblioteken. Filmen bygger på Coco Moodysons självbiografiska seriealbum Aldrig godnatt, som ni också kan låna via biblioteket. I seriealbumet och filmen får vi följa Bobo, Klara och Hedvig som är i 13-årsåldern och bor i Stockholm. De är punkare och startar ett band. Vi får följa med dem i deras familjer, i skolan, när de lär känna andra punkare och när de skriver sin hitlåt Hata sport. Både filmen och boken fångar känslan av vänskap och vi kan, vi kör, vi är bäst mycket väl!

Inga kommentarer: