fredag 20 november 2015

Att vara jag av Anna Höglund


Det här är en bok som består av lika mycket bild som text, där varje del är lika betydelsefull. Bilderna talar sitt tydliga språk och känns emellanåt viktigare än texten. Det är total igenkänning och ärlighet rakt igenom för tonåringar. Tankar om mens, sex, kläder, äckliga gubbar, att passa in.

Den första bilden visar jaget där hon står med särade ben över en spegel och undersöker sin snippa. Hon funderar: ”Vad skrynklig den är. Jag kanske är missbildad. Hur skulle en bebis kunna komma ut ur det där lilla hålet? Det kanske blir större när man inte är oskuld längre. Fast oskuld, det låter ju som oskyldig. Är man skyldig när man haft sex då, eller?”

Boken handlar om Rosa som är på väg in i tonåren. Hon har många funderingar, är väldigt genusmedveten och undrar i sin tysthet varför storasystern låter sig utnyttjas av idiotiska killar – slemmon som Rosa kallar dom. Själv skulle Rosa gärna vilja hångla med Ville, den enda vettiga killen hon känner.  

 
Det är en berättelse om längtan efter att bli vuxen samtidigt som det är skrämmande. Rosa är iakttagande, reflekterande och klok i en tonårstid som jag tror att många känner igen sig i. Jag minns så mycket från mig egen tonårstid när jag läser boken. Tänk om Anna Höglunds bok hade funnits då, vad många funderingar den hade stillat.

Inga kommentarer: