tisdag 3 november 2015

Känslospäckat boktips!





En ny bok som jag väldigt gärna vill tipsa om är Lisa Bjärbos senaste ungdomsroman Djupa ro. Det handlar om David och hans kompisgäng som kommer från en liten ort i småland som heter Ingelstad. Det är ett kompisgäng på fem personer, fyra av dem är lika gamla och en är ett år yngre. När de äldre i gänget tagit studenten har de allihop rest bort från Ingelstad för att leva sina egna liv. David och Ludde flyttade till Norge för att rensa fisk, Paula flyttade till Uppsala för att plugga och Tove reste runt i Asien ett tag. 

En dag får de ett fruktansvärt meddelande hemifrån. Det som absolut inte får hända har hänt. Jonathan, den yngre kompisen som stannat kvar i Ingelstad, har hittats död. Jonathan är död, de måste åka hem. Det kommer aldrig att bli som vanligt igen.

En oerhört gripande historia om hur en hanterar när en av ens bästa vänner dör, drunknar vid sjön Djupa ro. Kompisgänget förändras och de känner att ingenting längre kommer att vara som det brukar vara. Bjärbo beskriver vännernas känslor väldigt pricksäkert och det känns som att alla känslor jag själv känner inte riktigt får plats i min kropp. Det är bara en sådan bok som är helt överväldigande och slår ner i mig med full kraft. Det är en bok jag inte kan sluta läsa, fast jag sitter och gråter ner i den på bussen kan jag inte sluta. Detta är en av de finaste och mest känslosamma ungdomsböcker jag läst. Trots allt det sorgliga i boken finns det även ljuspunkter, hur kompisgänget tar hand om varandra när de hanterar sorgen av att en inte finns längre. Hur det var att växa upp i en mindre stad och allt bra och fint som de upplevt tillsammans. 

Jag fullkomligt ÄLSKADE den.

Låna den här!

/Linn

Inga kommentarer: